lottanblogg

Mobilt lärande, digitalt berättande och kreativt lärande

Scratch igen maj 16, 2015

Filed under: 2it026,Uncategorized — lottan1 @ 11:46 e m
Tags: ,

Ja… nu har jag äntligen lyckats sätta mig ned och få ihop några timmars sammanhängande jobb. Det är många trådar som ska knytas ihop känner jag. Scratch produktionen är klar (The Heritage) och jag funderar lite på vilka fördelar och nackdelar jag kan se med programmet. En stor nackdel som jag ser det är att det inte går att se visuellt hur lång tid som har använts till ljudfiler eller rörelser. Man får gissa sig fram. Dessutom måste man hoppa från den ena spriten till den andra när man ska ”programmera” vad som ska hända var och en. Kanske är det jag som inte har fattat men jag tyckte det var omständigt. Ännu en sak som jag inte förstått mig på är att man hela tiden måste se produktionen från början. Det är väl ändå onödigt och borde gå att lösa på ett enklare sätt!!!

En fördel med programmet är att det är lätt att ladda upp olika media och det är överskådligt, sånt gillar jag. Man ser hela tiden vilka sprites, bakgrund och ljud som man har kopplat till sitt projekt. Det behövs nog riktigt mycket träning innan arbetet med produktioner löper på bra och man hittar de funktioner man behöver.

Här kommer en kort förklaring till min produktion:

  • Den digitala berättelsens huvudperson är en tjej som har fått ett arv av en släkting, men hon vet inte av vem eller vad det är. En rad ledtrådar ska föra henne närmare upplösningen. Detta är tänkt att vara starten i en serie lektioner där eleverna ska bygga vidare på denna produktion.
  • Ledtrådarna placeras ut i varje världsdel och hon möter en varelse/person i varje land som hon besöker som ger henne nästa ledtråd. Det är dessa ledtrådar som kommer att utgöra grunden för elevernas produktioner.
  • Objekten som jag använde mig av var ett antal bakgrunder (hus, stad, vatten, jorden, båt), skriftliga dialoger och monologer samt spritar i form av djur, båtar, flygande matta och instruktionsbrev med regler.
  • De funktioner som jag använde mig mest av var dialoger, ”glid till…x och y koordinater” för att få till rörelse, visa och göm, förminska och förstora objekt, loopa musik samt tona ut.

Här är länken till min produktion https://scratch.mit.edu/projects/60189544/

Snart ska jag ge mig på att remixa någons produktion. Det ska bli kul att djupdyka i hur någon annan har tänkt och löst problemen. Nu när jag tänker efter kanske jag har gjort allt i lite fel ordning eftersom jag kunde ha lärt mig mycket av att göra remixen innan jag satte igång med min egen produktion. Men , men sånt är livet:)

 

 

Kommentera

