lottanblogg

Mobilt lärande, digitalt berättande och kreativt lärande

Scratch Remix på remixen maj 17, 2015

Filed under: Uncategorized — lottan1 @ 12:12 e m

Nu var jag klar med remixen på remixen. Här är länken. Jag fastnade helt enkelt för den ursprungliga berättelsens enkelhet som hade ett så tydligt händelseförlopp. Jag såg utvecklingsmöjligheter på remixen, trots att den redan hade utvecklat berättelsen en vända. Främst kände jag att musiken/ljudeffekterna kunde utvecklas men även att bygga ut innehållet lite.

Att Remixa varandras produktioner innebär ett samarbete för att förädla och förbättra ursprungsversionen. Man kan lära sig av varandra t.ex. hur man har löst olika problem med funktioner. Jag tror att det är ett utmärkt sätt att inleda arbetet att lära sig Scratch som programmeringsverktyg eftersom man får en färdig och fungerande modell att utgå från.

Min Remix innehöll följande förändringar:

  • Bussen förstorades så att den passade bättre med bakgrunden
  • Fler motorljud när bussen är i stan
  • Egna snark- och skrikljud från personen som åker i rymdraketen
  • Längre tid på ”snarkbakgrunden”
  • Mer musik lades på
  • Ny sprite (en sol) som kopplade ihop berättelsens titel (Solsemester – eller?) med innehållet.
  • Byggde vidare på handlingen med ny bakgrund och där rymdskeppet åkte ut i rymden och – pop – försvann.

Jag gillar remixfunktionen och tycker att den är mycket lärorik. Nu hoppas jag bara att den som gjorde berättelsen inte tyckte att jag förstörde den alldeles. Tolkningen skiftar ju från person till person. Det kanske är det som gör det kreativt och utvecklande:)

 

Kommentera

